نقاشی چینی؛ دریافت روح طبیعت با قلممو
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۸۶۹۰۲
کتاب «نقاشی چینی؛ دریافت روح طبیعت با قلممو» تالیف «لین تسه»و ترجمه نسرین دستان با موضوع بررسی جهان نقاشی چینی در طول تاریخ منتشر شد.
به گزارش ایران اکونومیست، نقاشی سنتی چین بخش مهمی از تمدن پنج هزار ساله آن است. این هنر با قلممو، مرکب، کاغذ برنج یا ابریشم به عنوان ابزار اصلی و خطوط و نقطه به عنوان ساختار، دارای هویتی عمیق و سبک قومی منحصر به فردی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تسخیر یا دریافت روح طبیعت با قلممو کتابی است که رویکرد منحصر به فرد جهان نقاشی چینی در طول تاریخ را بررسی میکند. این کتاب با تمرکز بر روابط نزدیک میان هنر نقاشی و فرهنگ چینی، داستانهای پشت شاهکارها، هنرمندان و سبکهای نقاشی را بیان میکند.
چینیها ضربالمثلی دارند که میگوید: «از قلب تا بازو، از بازو به دست، از دست تا قلممو و از قلممو تا به کاغذ»؛ این تجسم، مفهومی از بیان هنرمند چینی با رویکردی خودانگیخته و رسا از مفهوم نقاشی به سبک دست آزاد است. در این سبک هنرمند عناصر بنیادی و نقوش سنتی سبک ادبی را به تصویر میکشد. او میخواهد از بازنمایی صرف یک سوژه فراتر رود تا با استفاده از حداقل چی یا نیروی حیات، آن را به تصویر درآورد.
نقاشی سنتی چینی اساساً هنری انتزاعی بود. اگرچه هیچ نقاشی انتزاعی مطلق چینی در معنای اصلی آن وجود نداشت، اشیاء در نقاشی کپی مستقیم جهان طبیعت با پیروی از اصل پرسپکتیو نبودند بلکه هماهنگی ترکیبی بین دنیای طبیعت و احساسات انسانی، محصول هماهنگی طبیعت و انسان است.
تصویری که نقاشان چینی میخواهند در آثار خود نشان دهند، جلوهای بصری از رنگها و الگوهایی نبود که همتایان غربی آنان تمایل داشتند به آن دست یابند. توصیف اشیاء در نقاشیهای آنان به هیچ وجه دقیق نبود و تعداد کمی به عواملی مانند رنگها، اصل پرسپکتیو، آناتومی، سطح و اندازه نسبی توجه داشتند.
نقاشان چینی دوست داشتند به جهانی ذهنی از درک غیرمستقیم اشیاء دست یابند. دنیای طبیعت برای آنان شیئی نبود که بتوانند از آن کپی واقعی بسازند بلکه مجموعه عناصری بود که بتوانند با آن دنیای خودشان را بسازند.
حداقل ضربههای قلممو برای خلق اثری حداکثری؛ در سبک دست آزاد هیچ طرحی از پیش تهیه نمیشود و از هیچ مدلی استفاده نمیشود. در عوض، هنرمند با حرکات سریع و شهودی قلممو نقاشی میکند که تصویر ذهنی او از موضوع را به راحتی به بیننده اثر منتقل میکند.
کتاب نقاشی چینی؛ دریافت روح طبیعت با قلممو تألیف لین تسه با ترجمه نسرین دستان در ۲۱۶ صفحه، قطع رقعی، جلد شومیز و شمارگان ۵۰۰ نسخه با قیمت ۱۷۰ هزار تومان توسط مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری فرهنگستان هنر (متن) منتشر شده است. از گو کایجی تا وو دائوزِه، رمانتیکترین نقاشی، ارتباط با روح: زنده و ملموس بودن نقاشی، امپراتوران دوران شکووفایی بزرگ، استاد نقاشی، گنجینههای صحرا و نقاشیهای دیواری دونهوانگ از موضوعها و بخشهای این کتاب است.
منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: فرهنگستان هنر ، هنرهای تجسمی ، چینمنبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: فرهنگستان هنر هنرهای تجسمی چین نقاشی چینی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۶۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«پل طبیعت» امشب قرمز رنگ میشود
به گزارش تابناک به نقل از موج، پل طبیعت به عنوان یکی از نمادهای شهری تهران در حمایت از مبتلایان و جلب توجه عموم جامعه به تالاسمی رنگ قرمز به خود میگیرد.
رنگ قرمزنماد حمایت از مبتلایان به تالاسمی است.
گفتنی است که فدارسیون جهانی تالاسمی برای جلب افکار عمومی از سال ۱۹۹۴ میلادی (۱۳۷۲ شمسی) روز هجدهم اردیبهشت را به عنوان روز جهانی تالاسمی نامگذاری کرده است.